ای خداوندی که دیدگان از دیدارت فرومانند،درود بفرست بر محمد و خاندانش و ما را به مقام قرب خود نزدیک ساز/ نیایش پنجم صحیفه سجادیه. بخشی از سخنرانی حضرت استاد علامه مصباح یزدی در باره فتنه - کربلا همچنان جاریست
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بخشی از سخنرانی حضرت استاد علامه مصباح یزدی در باره فتنه

ارسال‌کننده : در : 89/3/23 1:23 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

این قاعده را در زبان شناسی میتوان مورد توجه قرار داد که اول الفاظ برایی مصادیق مادی وضع شده و تدریجا به منسبت هایی برای معانی انتزاعی اعتباری،سپس برای معانی معنوی مافوق طبیعی به کار رفته است.
بر این اساس وقتی موارد استعمال فتنه بررسی می شود،حسی ترین معنایی که برای آن در خود قرآن کریم استعمال شده آیه شریفه-"یوم هم علی النار یفتنون"/الذاریات13-است.
یعنی به عنوان عذاب ،انسان هایی در روز قیامت روی آتش گداخته می شوند.وقتی طلا را در آتش ذوب می کنند ،می گویند:فتن الذهب،یعنی طلا را روی آتش آب کردند.
از این جهت می توان گفت :اولین باری که فتن وضع شده برای همین داغ کردن وضع شده است.
معمولا وقتی چیزی را روی آتش داغ می کنند،حرکتی اضطرابی در آن پیدا می شود.لذا بعدها (فتن)را در مورد اضطرابات به کار بردند.اضطراب گاهی در روح و روان انسان یافت می شود.
از آنجا که در امتحان یک نوع اضطراب وجود دارد،به امتحان نیز فتنه گفته شده است.
برای عبور از فتنه و کسب رتبه قبولی در آزمون "بصیرت" و "اراده محکم و استوار"دو رکن اساسی برای پیروزی در مسابقه عبور از فتنه است.
اما از آنجا که همه نمی توانند در تمام ابعاد به شناخنت عالی برسند،باید از شناخت دیگران مدد گرفت.خداوند نعمت بزرگ انبیا وائمه ی معصومین و در این زمان ولی فقیه را به ما ارزانی داشته تا در این شرایط گمراه نشویم.بنابراین اگر ما گوش به فرمان آنها باشیم هرگز به بیراهه نخواهیم رفت.
حداقل فایده این کار این است که از لحاظ ظاهری وظیفه خود را انجام داده ایم و حتی در صورت خطا در پیشگاه خدا معذور هستیم.
مرحله بعد از شناخت که به وسیله پیروی از اولیا و راهنمای آنها حاصل می شود،تقویت اراده است که رکن دوم در مقابله با فتنه است.زیرا با اراده قوی می توانیم در اجرا و انجام آنچه فهمیدیم ثابت قدم باشیم.البته این مرحله دشوارتر از مرحله قبل است.بسیار از کسانی بودند که سالها در رکاب پیامبر و علی(ع)جنگیدند،اما با وجود اینکه حق را می شناختند ،از سر عافیت طلبی،خودخواهی و یا فریب شیطان و هوای نفس به مخلفت با حق پرداخته و در برابر آن ایستادند وگمراه شدند.
ما در کنار کارهای تشکیلاتی و مانند آن باید برای تقویت اراده از عبادات وتوسل به اولیا و ائمه(ع)غافل نشویم و از آنها هم برای تشخیص و هم عمل به تشخیص مدد بجوییم.

____________________________

فصل نامه فرهنگ پویا.
 




کلمات کلیدی : براندازی خاموش، جنگ نرم، فتنه در کلام علامه مصباح

این صفحه را به اشتراک بگذارید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن