ای خداوندی که دیدگان از دیدارت فرومانند،درود بفرست بر محمد و خاندانش و ما را به مقام قرب خود نزدیک ساز/ نیایش پنجم صحیفه سجادیه. استاد شهید مرتضی مطهری - کربلا همچنان جاریست
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استاد شهید مرتضی مطهری

ارسال‌کننده : در : 87/2/6 9:38 عصر

مرزبان بیدار

در روز 13 بهمن 1298 شمسی،خدای کریم به عالم ربّانی حاج شیخ محمد حسین مطهری و همسر مومنش- سکینه- فرزندی هدیه کرد که مرتضی نامیده شد و برای آن خانواده پاک ، بهاران را به ارمغان آورد.

مرتضی کم کم دوران کودکی را  پشت سر گذاشت. او که علاقه عجیبی به حقیقت و معنویت داشت با شور و شوق فراوان ، نزد پدر شروع به آموزش کرد و عاقبت این اشتیاق ، وی را به مکتب کشاند و به دیدار گلهای آن بوستان رساند.

 

سر انجام مرتضی در سال 1316 شمسی در زمانی که حکومت سیاه رضا خان بیداد میکرد و ظلمت همه جا را فرا گرفته بود، به دنبال نور و فضیلت راهی حوزه علمیه قم شد تا روح تشنه اش را از کوثر قران و زمزم عترت سیراب کند.

مطهری با دقت ، سرعت، نظم و تلاشی ستودنی به آموختن علوم اسلامی مشغول شد او نزد آیت الله صدوقی،کتاب (مطول) را فرا گرفت و در محضر آیت الله مرعشی نجفی (شرح لمعه)

را بیاموخت.

استاد مطهری ، همچنین در دوره تحصیل همفکر و یار و یاور سازمان انقلابی و اسلامی

" فدائیان اسلام" بود. این حزب سیاسی اسلامی که در سال 1324 شمسی از سوی روحانی مبارز سید مجتبی نواب صفوی  تشکیل شد نقش موثری در مبارزه با ستمگران و استبداد داشت.

استاد مطهری ، علاوه بر مباحثه دروس اصولی، فقهی و فلسفی، خود حوزه تدریس داشت.

او از جمله کتابهای ذیل را تدریس می کرد:

" مطول"(در علم معانی، بیان و بدیع)

 

" شرح مطالع"(در علم منطق)

 

" کشف المراد"(در علم کلام و عقاید)

 

" رسائل" و " کفایه"(در علم اصول فقه)

 

" مکاسب"(در فقه)

 

" شرح منظومه" و "اسفار" (در فلسفه)

 

در سال 1333 استاد مطهری تدریس در دانشگاه تهران را شروع کرد.

آیت الله مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برای تثبیت حکومت اسلامی، فعّالیت های

بسیار ارزنده و سر نوشت سازی انجام داد.شهید مطهری2

از جمله، ایشان مهمترین و مورد اعتماد ترین مشاور حضرت امام خمینی بود.

 

آیت الله مطهری که آرزویش شهادت در راه خدا بود و در کتابها و گفتارهایش ، مقام بلند و ارزش والای شهید را با عباراتی نغز و حکیمانه نوشته و گفته بود، سر انجام به آرزویش رسید.

در شب چهار شنبه 12 اردیبهشت1358 ساعت بیست و دو و بیست دقیقه ، استاد مطهری به وسیله جوانی فریب خورده از اعضای گروهک سیاسی و منافق فرقان  به شهادت رسید.




کلمات کلیدی :

این صفحه را به اشتراک بگذارید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن