ای خداوندی که دیدگان از دیدارت فرومانند،درود بفرست بر محمد و خاندانش و ما را به مقام قرب خود نزدیک ساز/ نیایش پنجم صحیفه سجادیه. سیاست بی طرفی بی بی سی فارسی - کربلا همچنان جاریست
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست بی طرفی بی بی سی فارسی

ارسال‌کننده : در : 88/7/1 3:39 عصر

یوسف فاطمی: شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی که بیش از نیم سال از آغاز به کارش می گذرد، این روزها به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری به یکی از اصلی ترین منابع کسب اخبار مردمی که در منزل خود ماهواره دارند تبدیل شده است.

منافق

شاید مهمترین ویژگی و نکته ای که دست اندرکاران این شبکه ماهواره ای بر آن تاکید داشته و به آن می بالند، تلاش برای بی طرف جلوه دادن خود به ویژه در دعواهای سیاسی این روزها در ایران است.
در تیتراژ اصلی این شبکه به ویژه قبل از اخبار ساعت 22 این عبارات پخش می شود که اخبار را از ما بی طرفانه بشنوید و مجریان این شبکه نیز دائم بر این امر تاکید می کنند اما باید دید آیا این شبکه تلویزیونی انگلیسی با 200 سال سابقه استعماری در ایران واقعا این همه هزینه راه اندازی و اداره این شبکه را متقبل شده تا صرفا اطلاع رسانی بی طرفانه به مردم ایران را در کارنامه خود داشته باشد؟!
قطعا این سوال نیاز به پاسخ ندارد، چون جهت گیری و تفکراتی که برنامه های بی بی سی به مخاطبان خود القا می کند کاملا مشخص و مبرهن است. اما سوال اصلی ژست بی طرفانه مجریان این شبکه است که شاید مخاطبان را کمی دچار تردید می نماید. پاسخ این سوال را می توان به واقع در نحوه انتخاب مهمانان این شبکه یافت.
بی بی سی فارسی در اغلب موارد مهمانان و کارشناسان خود را از اصلی ترین لایه های مخالف نظام و دولت انتخاب می کند به نحوی که مواضع افراطی این افراد در قالب کارشناس و تحلیلگر مهمان طوری است که اصلا نیازی به موضع گیری علنی خود مجریان بی بی سی نمی باشد. در واقع این شبکه هزینه موضع گیری های خود را به گردن به ظاهر مهمانان و کارشناسان خود می اندازد و مجریان آن سعی می کنند با آرام کردن مهمانان و دعوت آنان به رعایت انصاف و تعادل در موضع گیری خود را کاملا بی طرف نشان دهند؛ در حالی که موضع اصلی بی بی سی را می توان از چینش و نوع انتخاب مهمانان آن کاملا متوجه شد؛ امری که شاید مخاطبان این شبکه کمتر به آن توجه می کنند.
بی بی سی در حالی از ادعای مضحک بی طرفی در انتشار اخبار و موضع گیری ها دم می زند که مردم متدین ایران و طرفداران نظام و حاکمیت از هیچ فرصتی برای سخن گفتن و دعوت در این برنامه برخوردار نیستند و به عبارت دیگر به قدری سیاست نخ نمای بی بی سی برای این قشر به حدی واضح و مبرهن است که در حال حاضر اصلا حاضر به گفتگو با این شبکه نمی باشند چرا که در واقع این امر کمک به اثبات ادعای پوشالی بی طرفی بی بی سی فارسی است.
اوج کذب بودن بی طرفی بی بی سی زمانی آشکار می شود که برخی از افراد طرفدار نظام به ندرت با این برنامه تماس می گیرند و موفق می شوند که نظرات خود را برای لحظاتی کوتاه بیان کنند؛ در این حالت مجریان این برنامه کاملا پوستین بی طرفی را از تن کنده و به مجادله با فرد تماس گیرنده می پردازند و در صورتی که از پس وی برنیایند در حداقل زمان ممکن ارتباط وی با برنامه را به دلایلی مانند کمبود وقت قطع می کنند.
به هر حال توصیه به مدیران شبکه بی بی سی این است که به جای ادامه این سیاست عوام فریبانه مانند سایر شبکه های ضد نظام از جمله رقیب اصلی خود یعنی شبکه صدای آمریکا مستقیما سیاست خود را در قبال نظام و ملت ایران مشخص نماید و در همان راستا گام بردارد و با در پیش گرفتن این گونه سیاست ها سعی در جذب قشر خاکستری مردم نداشته باشد.
نکته تاسف برانگیز آنجاست که شبکه بی بی سی عربی برای احترام به اعتقادات مذهبی اعراب همواره سعی در استفاده از مجریان محجبه دارد ولی دست اندرکاران بی بی سی فارسی ضمن ممنوعیت حجاب اسلامی برای مجریان و عوامل خود و استفاده از مجریانی بی حجاب حتی استفاده از عباراتی مانند" امام خمینی" را هم برای مجریان جوان این شبکه ممنوع کرده و آنها را مجاب می کند از واژه "آیت الله خمینی" استفاده نمایند.

_____________

irna




کلمات کلیدی : بی بی سی، منافق

این صفحه را به اشتراک بگذارید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن